ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ για την ΥΔΡΑ
Το παρόν κείμενο κατατέθηκε, μετα την διαβούλευση, σε αρμόδιες επιτροπές της Ευρωπ. Ενωσης με σκοπό την ωρίμανση διαδικασιών για την Υδρα μας.
Όταν σχεδιάζεται και αποφασίζεται οποιαδήποτε πολιτική οφείλουμε να λαμβάνουμε υπόψη σειρά παραγόντων, όπως :
• Η υφιστάμενη κατάσταση
• Η προβλεπόμενη κατάσταση για το μέλλον
• Οι δυνάμεις και οι δυνατότητες, που υπάρχουν, είτε για την αλλαγή της υφιστάμενης κατάστασης, είτε για την διατήρησή της
• Το όραμά μας .
Ας αρχίσουμε από το τελευταίο. Για την Ύδρα, την πατρίδας μας, ένα είναι το όραμα: Η ΑΕΙΦΟΡΟΣ, Η ΒΙΩΣΙΜΗ, Η ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ, στο πλαίσιο της πράσινης οικονομίας.
Στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη οικονομία δεν στοχεύουμε απλά στο να δημιουργήσουμε κοινωνίες των 365 ημερών (άλλωστε αυτός ο στόχος είναι καθαρά αμυντικός), αλλά να πετύχουμε την δυναμική ένταξή της Ύδρας στον παγκόσμιο καταμερισμό εργασίας όπως ήταν και προ ετών. Φιλόδοξος στόχος αλλά υλοποιήσιμος και προκλητικός για συνέργειες που θα συμβάλλουν στην επίτευξή του.
Όχημα ανάπτυξης και ισότιμης ένταξης της Ύδρας στην παγκοσμιοποιημένη οικονομία μπορούν να αποτελέσουν :
• Η ελκυστικότητά της
• Το απαράμιλλο δομημένο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της
• Ο μοναδικός πολιτισμός της
• Το πλήθος των ιδιαιτεροτήτων της που την χαρακτηρίζουν (επιμέρους στόχος η μετατροπή του μειονεκτήματος σε πλεονέκτημα).
Οι πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και τεχνολογικές συνθήκες, που επικρατούν σήμερα, αν αξιοποιηθούν σωστά, με βάση έναν συνεπή σχεδιασμό-προγραμματισμό μπορούν να οδηγήσουν στην επίτευξη του οράματος της ολιστικής ανάπτυξης της Ύδρας. Τι έχουμε σήμερα:
Από την πλευρά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης: ελλείψεις και διστακτικότητα στην έως σήμερα αντιμετώπισή των προβλημάτων του νησιού.
Η έλλειψη γνώσης και επιστημονικής τεκμηρίωσης είναι καταφανείς.
Η έλλειψη ανθρώπινου μόνιμου δυναμικού στον Δήμο και η λάθος νοούμενη διαχείριση των εσόδων έφερε στη σημερινή δεινή κατάσταση την οικονομία και ανάπτυξη του Νησιού.
Μη διαφανείς διαδικασίες και διαχείρισης των οικονομικών πόρων της Ύδρας. Καμία ανάρτηση σε δημόσια διαβούλευση και καμία ενημέρωση οικονομικών θεμάτων.
Από την άλλη έχουμε:
Την εκπεφρασμένη βούληση της πολιτικής και πολιτειακής ηγεσίας της χώρας για στήριξη και ανάπτυξη των μικρων νησιών.
Την εν δυνάμει κατοχύρωση της νησιωτικότητας ως του βασικού κριτηρίου για την ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ, τόσο σε επίπεδο ΠΕΠ, όσο και σε επίπεδο τομεακών προγραμμάτων.
Την κατοχύρωση, ως υποχρέωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την επίτευξη εκτός της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής και της ΕΔΑΦΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ στη Συνθήκη της Λισσαβόνας, που πρόσφατα εγκρίθηκε . Αυτό σημαίνει ότι τα όργανα λήψης των αποφάσεων θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους το θέμα του αποκλεισμού και της ελλιπούς προσβασιμότητας των νησιών και ιδίως των μικρών νησιών.
Την απόφαση των τοπικών κοινωνιών των νησιών να ενώσουν τις δυνάμεις τους και τη φωνή τους για την καλύτερη διεκδίκηση των αιτημάτων τους.
Την απόφαση όλων των μικρών νησιών της Ευρώπης να συνασπιστούν, να συνεργαστούν υπό την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία των μικρών νησιών και να διεκδικήσουν την κατοχύρωση (μετά το 2013) από την Ε.Ε. ενός ιδιαίτερου καθεστώτος (στόχος όλα τα μικρά νησιά να θεωρηθούν ως μία ιδιαίτερη Περιφέρεια για την Ε.Ε.) ενισχύσεων αντίστοιχων ή ανάλογων των Υπερπόντιων νησιών της Ε.Ε.
ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ μία νέα πρόκληση για την Ύδρα. Οι νέες διευρυμένες αρμοδιότητες και ευθύνες οι οποίες φέρνει στην Ύδρα απαιτούν έμπειρους και γνώστες δημοσιονομικών για την τοπική αυτοδιοίκηση, για την τοπική κοινωνία.
Δημιουργία περιφερειακής Ενότητας των Νησιών του Αργοσαρωνικού.
Μετά την πολύμηνη διαβούλευση με φορείς και ιδιώτες του Νησιού και εάν θέλαμε να επικεντρώσουμε σε λίγες λέξεις το δόγμα ανασυγκρότησης για την Ύδρα θα λέγαμε: Δημιουργία Υποδομών και Υπηρεσιών με ταυτόχρονη επιθετική πολιτική στους τομείς της Τουριστικής και Οικονομικής Ανάπτυξης του Νησιού.
Ποιες παρεμβάσεις πρέπει άμεσα να προωθηθούν :
1. Μεταφορές - Επικοινωνία - Δίκτυα (Αρτηρίες Ζωής)
1.1 Απαιτείται η εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών που θα καλύπτει την άμεση σύνδεση της Ύδρας ακτινωτά με τα μεγαλύτερα νησιά, τις έδρες των Νομαρχιών και των Περιφερειών καθώς και με το Λιμάνι του Πειραιά. Το σύστημα αυτό οφείλει να αξιοποιήσει το σύνολο των μέσων (πλωτά και εναέρια μέσα).
Ανάπτυξη σύγχρονου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών, που θα εξασφαλίζει την επαρκή προσπελασιμότητα κάθε νησιωτικής περιοχής. Ύδρα - Πειραιάς, Ύδρα Μετόχι, Ύδρα άλλα Νησιά, ενδονησιωτική συγκοινωνία(θαλάσσης και ξηράς). Εναέρια σύνδεση (Εννοείται Ελικόπτερο, Υδροπλάνο κλπ) με κέντρα: 1. Επείγουσας Ανάγκης 2.Τουριστικών προορισμών 3. Πρωτεύουσα Νομού ή Αεροδρόμιο Ελ Βενιζέλος.
Προτεραιότητα στην εφαρμογή πολιτικών, που θα εξασφαλίζουν στον Έλληνα και Ευρωπαίο πολίτη, «ισοδύναμο δικαίωμα» μετακίνησης, από και προς τα νησιά, με αυτό του κατοίκου της ηπειρωτικής Ευρώπης.
Άμεση προώθηση της θεσμοθέτησης του «Μεταφορικού Ισοδύναμου», την κατά το δυνατόν εναρμόνιση της τιμολογιακής επιβάρυνσης του χρήστη των θαλάσσιων μεταφορών με αυτή των χερσαίων και την απολαβή ανάλογης υπηρεσίας.
Ενεργό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο θέμα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και Ναυτιλιακών εταιριών όπως προβλέπει και ο Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων (άρθρο 265)
Οι προτάσεις μας επικεντρώνονται στα εξής σημεία:
• Πολιτική ανάπτυξης ενός ολοκληρωμένου και ενιαίου συστήματος μεταφορών με το συντονισμό διαφορετικών μέσων μεταφοράς (πλοίο- πλοίο, πλοίο-υδροπλάνο, πλοίο ελικόπτερο κλπ.). Δημιουργία ενιαίου κέντρου λήψης αποφάσεων.
• Επαναπροσδιορισμός και επανασχεδιασμός του δικτύου Ακτοπλοϊκών Συνδέσεων, μετά από δημόσιο διάλογο και διαβούλευση, με συμμετοχή όλων των φορέων της Ύδρας. Η τοπική αυτοδιοίκηση και οι χρήστες των υπηρεσιών μεταφορών να μπορούν να συμμετέχουν στην ακτοπλοΐα είτε μέσω σχημάτων ΣΔΙΤ ή ΠΙΧ, είτε τελείως αυτόνομα, είτε μέσω των επιχειρήσεων που μπορούν να συστήνουν, και διεξαγωγή διαγωνισμών με διαφάνεια και ίση μεταχείριση.
• Ρυθμίσεις και ενεργό ρόλο του Δήμου, στους ναύλους γραμμών δημόσιας υπηρεσίας, στο πλαίσιο προγράμματος επιδότησης του εισιτηρίου, με ειδική μέριμνα για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών.
1.2 Δυνατότητα πρόσβασης σε ευρυζωνικά δίκτυα και παροχή προηγμένων τηλεματικών υπηρεσιών παντού.
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης οφείλουμε να παρέχουμε μέσω των ευρυζωνικών δικτύων επικοινωνιακές υποδομές που θα αίρουν τον αποκλεισμό των νησιών από τον υπόλοιπο κόσμο.
2. Οικονομική Ανάπτυξη. Υπηρεσίες και Υποδομές
Η ελκυστικότητα και η ιδιαιτερότητα της Ύδρας θα πρέπει να κατοχυρωθεί μέσω της απόκτησης του δικού της brand name. Αυτό σημαίνει άμεση έναρξη πιστοποίησης όλων των παραγόμενων αγαθών και παρεχόμενων υπηρεσιών στο Νησί. Παράλληλα οφείλουμε να εστιάσουμε την προσοχή μας στην Οικονομική ανάπτυξη της μονάδας της κοινωνίας, του κύτταρου πού είναι ο δημότης – επιχειρηματίας.
Πρέπει να ενισχυθούν με σχεδιασμένες ενέργειες και οι τρείς πυλώνες της οικονομίας (Κράτος-Δημόσιο-Δήμος, Ιδιωτική Οικονομία, ΜΚΟ).
2.1 Τουριστική Ανάπτυξη- Ανάπτυξη του Θεματικού Τουρισμού. Στρατηγική παρουσίασης και πώλησης πολιτισμικών και πολιτιστικών προϊόντων.
Με δεδομένο ότι τα ιδιαίτερα πολιτισμικά και πολιτιστικά στοιχεία του κάθε νησιού είναι μοναδικά - ελκυστικά θα μπορούσαν να αποτελέσουν δυνάμει «αγαθά προς πώληση». Ο Θρησκευτικός, ο Συνεδριακός, ο Φυσικός, ο Περιπατητικός, ο Αλιευτικός- Θαλάσσιος, ο Πολιτιστικός-Ιστορικός, ο Τουρισμός Υγείας, ο Ναυτιλιακός-Οικονομικός τουρισμός, είναι μορφές θεματικού τουρισμού που μπορούν να προσελκύσουν ακόμη και ιδιώτες επενδυτές και όχι μόνο τουρίστες.
2.2 Προβολή και πώληση παραδοσιακών τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Μετά την απόκτηση σχετικής πιστοποίησης (παραγωγής και τυποποίησης) τα παραδοσιακά τοπικά προϊόντα και υπηρεσίες μπορούν να προωθηθούν στην παγκόσμια και τοπική αγορά αξιοποιώντας τις σύγχρονες μεθόδους του marketing.
2.3 Αξιοποίηση του ανθρώπινου παράγοντα. Υπηρεσίες Ποιότητας.
Θέσπιση ειδικών κινήτρων για την ενίσχυση της νησιώτικης επιχειρηματικότητας. Καθιέρωση κινήτρων για την προσέλκυση και παραμονή στα νησιά εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού
Ιδιαίτερο βάρος πρέπει να δοθεί στην εκπαίδευση - επιμόρφωση κατάρτιση των μονίμων κατοίκων των νησιών ώστε να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις. Παράλληλα οφείλουμε να αξιοποιήσουμε το κάθε είδους δυναμικό (επιστημονικό- επιχειρηματικό-αθλητικό-κοινωνικό) που βρίσκεται είτε στο εξωτερικό είτε στην Πρωτεύουσα. Ειδικά οι απόδημοι είναι ένα πλήρως αναξιοποίητο μέχρι σήμερα δυναμικό.
3. Διαχείριση υδάτινων πόρων.
Απαιτείται για την Ύδρα η μελέτη του υδρολογικού της ισοζυγίου. Επισημαίνεται ότι οι μονάδες αφαλάτωσης δεν μπορούν οριστικά να λύσουν το πρόβλημα του Υδρολογικού ισοζυγίου στα νησιά, απαιτούνται υδάτινοι πόροι για Ύδρευση, πότισμα, αποχέτευση και εμπλουτισμό Υδροφόρου Ορίζοντα. Απαιτείται ολιστική προσέγγιση που θα περιλαμβάνει ακόμη και την αξιοποίηση των λυμάτων μέσω εγκατάστασης σύγχρονων βιολογικών πράσινων καινοτόμων εφαρμογών καθώς και λοιπές παρεμβάσεις (φράγματα, πεζούλες για τη συγκράτηση του νερού και εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα)
4. Διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων καθώς και απορριμμάτων.
Απαιτείται η λήψη οριστικών αποφάσεων με σχεδιασμό 50ετίας αναφορικά με το παραπάνω θέμα (διαδικασίες ανακύκλωσης στην πηγή, περιορισμού όγκου απορριπτόμενων, αξιοποίηση αδρανών υλικών, ίσως και παραγωγή ενέργειας από την απομοριοποίησή τους κλπ). Εναλλακτική Διαχείριση Απορριμμάτων, δημιουργία ενέργειας και Οικονομικών εσόδων από τα απορρίμματα, καινοτόμες πράσινες εφαρμογές.
5. Ενεργειακή ασφάλεια.
Στόχος είναι η ενεργή συμμετοχή της Ύδρας στην καινοτόμο αξιοποίηση όλων των μορφών των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας τα οποία μπορούν να έχουν εφαρμογή στο Νησί (αιολική – ηλιακή- κυματική- γεωθερμική – βιοκαύσιμα) Στόχος η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ενεργειακή αυτονομία και αυτάρκεια της Ύδρας στη λογική της πράσινης οικονομίας και ανάπτυξης και σεβόμενοι απόλυτα το Φυσικό και Δομημένο περιβάλλον του Νησιού.
6. Υγεία – Πρόνοια
Υγειονομική θωράκιση του νησιωτικού χώρου, με σύγχρονες υγειονομικές μονάδες νησιωτικού τύπου και με τη λειτουργία αξιόπιστου συστήματος αεροδιακομιδών
7. Παιδεία – Δια βίου μάθηση.
Ικανή και αναγκαία συνθήκη για τη διατήρηση της ζωής και της ανάπτυξης στην Ύδρα. Πολύπλευρη θωράκιση της οικογένειας και του νέου με γνώσεις και εργαλεία (παιδεία- εκπαίδευση-αθλητισμός), τόσο κατά τη διάρκεια της σπουδής όσο και στην φάση επιλογής επαγγέλματος. Ο δήμος οφείλει να ενημερώνει και να χαράσσει πολιτική επαγγελματικής σταδιοδρομίας – ενημέρωση με διαφάνεια όλων των εμπλεκομένων μερών.
8. Ασφαλές φιλικό περιβάλλον για την τρίτη ηλικία, Αμεα μειονεκτικές ομάδες (μονογωνεϊκές οικογένειες, άνεργοι κλπ) προτεραιότητα απαραίτητη για την κοινωνική συνοχή του Νησιού. Η Κοινωνική φροντίδα και οι δράσεις περίθαλψης – πρόνοιας των πάρα πάνω ομάδων λειτουργεί πολλαπλασιαστικά υπέρ της τοπικής ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής του νησιού. Δημιουργία υποστηρικτικών δομών.
ΔΙΚΑΙΟΙ ΥΓΙΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.
Κρίνεται αναγκαίο την αλλαγή της κατεύθυνσης της διάθεσης των οικονομικών πόρων της Ύδρας μέσα από διάλογο με τους δημότες και τους φορείς του Νησιού. Χάραξη από κοινού με όλους τους δημότες των προτεραιοτήτων και αναγκών. Επιθετική πολιτική αύξηση εσόδων του Δήμου μέσω Κρατικών, ευρωπαϊκών ενισχύσεων και ιδιωτικών κεφαλαίων.
Επίσης:
• Άμεση Έναρξη διαβούλευσης του Δήμου για το νέο Οργανόγραμμα με ιδιαίτερη έμφαση σε ποιες νέες υπηρεσίες και υποδομές θα αναλάβει ο Δήμος μας.
• Άμεση Έναρξη διαδικασιών Πιστοποίησης του Δήμου
• Άμεση Έναρξη διαδικασιών Πρόσληψης μόνιμου προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ
Το παρόν κείμενο κατατέθηκε, μετα την διαβούλευση, σε αρμόδιες επιτροπές της Ευρωπ. Ενωσης με σκοπό την ωρίμανση διαδικασιών για την Υδρα μας.
Όταν σχεδιάζεται και αποφασίζεται οποιαδήποτε πολιτική οφείλουμε να λαμβάνουμε υπόψη σειρά παραγόντων, όπως :
• Η υφιστάμενη κατάσταση
• Η προβλεπόμενη κατάσταση για το μέλλον
• Οι δυνάμεις και οι δυνατότητες, που υπάρχουν, είτε για την αλλαγή της υφιστάμενης κατάστασης, είτε για την διατήρησή της
• Το όραμά μας .
Ας αρχίσουμε από το τελευταίο. Για την Ύδρα, την πατρίδας μας, ένα είναι το όραμα: Η ΑΕΙΦΟΡΟΣ, Η ΒΙΩΣΙΜΗ, Η ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ, στο πλαίσιο της πράσινης οικονομίας.
Στη σημερινή παγκοσμιοποιημένη οικονομία δεν στοχεύουμε απλά στο να δημιουργήσουμε κοινωνίες των 365 ημερών (άλλωστε αυτός ο στόχος είναι καθαρά αμυντικός), αλλά να πετύχουμε την δυναμική ένταξή της Ύδρας στον παγκόσμιο καταμερισμό εργασίας όπως ήταν και προ ετών. Φιλόδοξος στόχος αλλά υλοποιήσιμος και προκλητικός για συνέργειες που θα συμβάλλουν στην επίτευξή του.
Όχημα ανάπτυξης και ισότιμης ένταξης της Ύδρας στην παγκοσμιοποιημένη οικονομία μπορούν να αποτελέσουν :
• Η ελκυστικότητά της
• Το απαράμιλλο δομημένο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της
• Ο μοναδικός πολιτισμός της
• Το πλήθος των ιδιαιτεροτήτων της που την χαρακτηρίζουν (επιμέρους στόχος η μετατροπή του μειονεκτήματος σε πλεονέκτημα).
Οι πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και τεχνολογικές συνθήκες, που επικρατούν σήμερα, αν αξιοποιηθούν σωστά, με βάση έναν συνεπή σχεδιασμό-προγραμματισμό μπορούν να οδηγήσουν στην επίτευξη του οράματος της ολιστικής ανάπτυξης της Ύδρας. Τι έχουμε σήμερα:
Από την πλευρά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης: ελλείψεις και διστακτικότητα στην έως σήμερα αντιμετώπισή των προβλημάτων του νησιού.
Η έλλειψη γνώσης και επιστημονικής τεκμηρίωσης είναι καταφανείς.
Η έλλειψη ανθρώπινου μόνιμου δυναμικού στον Δήμο και η λάθος νοούμενη διαχείριση των εσόδων έφερε στη σημερινή δεινή κατάσταση την οικονομία και ανάπτυξη του Νησιού.
Μη διαφανείς διαδικασίες και διαχείρισης των οικονομικών πόρων της Ύδρας. Καμία ανάρτηση σε δημόσια διαβούλευση και καμία ενημέρωση οικονομικών θεμάτων.
Από την άλλη έχουμε:
Την εκπεφρασμένη βούληση της πολιτικής και πολιτειακής ηγεσίας της χώρας για στήριξη και ανάπτυξη των μικρων νησιών.
Την εν δυνάμει κατοχύρωση της νησιωτικότητας ως του βασικού κριτηρίου για την ένταξη έργων στο ΕΣΠΑ, τόσο σε επίπεδο ΠΕΠ, όσο και σε επίπεδο τομεακών προγραμμάτων.
Την κατοχύρωση, ως υποχρέωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την επίτευξη εκτός της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής και της ΕΔΑΦΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ στη Συνθήκη της Λισσαβόνας, που πρόσφατα εγκρίθηκε . Αυτό σημαίνει ότι τα όργανα λήψης των αποφάσεων θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους το θέμα του αποκλεισμού και της ελλιπούς προσβασιμότητας των νησιών και ιδίως των μικρών νησιών.
Την απόφαση των τοπικών κοινωνιών των νησιών να ενώσουν τις δυνάμεις τους και τη φωνή τους για την καλύτερη διεκδίκηση των αιτημάτων τους.
Την απόφαση όλων των μικρών νησιών της Ευρώπης να συνασπιστούν, να συνεργαστούν υπό την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία των μικρών νησιών και να διεκδικήσουν την κατοχύρωση (μετά το 2013) από την Ε.Ε. ενός ιδιαίτερου καθεστώτος (στόχος όλα τα μικρά νησιά να θεωρηθούν ως μία ιδιαίτερη Περιφέρεια για την Ε.Ε.) ενισχύσεων αντίστοιχων ή ανάλογων των Υπερπόντιων νησιών της Ε.Ε.
ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ μία νέα πρόκληση για την Ύδρα. Οι νέες διευρυμένες αρμοδιότητες και ευθύνες οι οποίες φέρνει στην Ύδρα απαιτούν έμπειρους και γνώστες δημοσιονομικών για την τοπική αυτοδιοίκηση, για την τοπική κοινωνία.
Δημιουργία περιφερειακής Ενότητας των Νησιών του Αργοσαρωνικού.
Μετά την πολύμηνη διαβούλευση με φορείς και ιδιώτες του Νησιού και εάν θέλαμε να επικεντρώσουμε σε λίγες λέξεις το δόγμα ανασυγκρότησης για την Ύδρα θα λέγαμε: Δημιουργία Υποδομών και Υπηρεσιών με ταυτόχρονη επιθετική πολιτική στους τομείς της Τουριστικής και Οικονομικής Ανάπτυξης του Νησιού.
Ποιες παρεμβάσεις πρέπει άμεσα να προωθηθούν :
1. Μεταφορές - Επικοινωνία - Δίκτυα (Αρτηρίες Ζωής)
1.1 Απαιτείται η εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου συστήματος μεταφορών που θα καλύπτει την άμεση σύνδεση της Ύδρας ακτινωτά με τα μεγαλύτερα νησιά, τις έδρες των Νομαρχιών και των Περιφερειών καθώς και με το Λιμάνι του Πειραιά. Το σύστημα αυτό οφείλει να αξιοποιήσει το σύνολο των μέσων (πλωτά και εναέρια μέσα).
Ανάπτυξη σύγχρονου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών, που θα εξασφαλίζει την επαρκή προσπελασιμότητα κάθε νησιωτικής περιοχής. Ύδρα - Πειραιάς, Ύδρα Μετόχι, Ύδρα άλλα Νησιά, ενδονησιωτική συγκοινωνία(θαλάσσης και ξηράς). Εναέρια σύνδεση (Εννοείται Ελικόπτερο, Υδροπλάνο κλπ) με κέντρα: 1. Επείγουσας Ανάγκης 2.Τουριστικών προορισμών 3. Πρωτεύουσα Νομού ή Αεροδρόμιο Ελ Βενιζέλος.
Προτεραιότητα στην εφαρμογή πολιτικών, που θα εξασφαλίζουν στον Έλληνα και Ευρωπαίο πολίτη, «ισοδύναμο δικαίωμα» μετακίνησης, από και προς τα νησιά, με αυτό του κατοίκου της ηπειρωτικής Ευρώπης.
Άμεση προώθηση της θεσμοθέτησης του «Μεταφορικού Ισοδύναμου», την κατά το δυνατόν εναρμόνιση της τιμολογιακής επιβάρυνσης του χρήστη των θαλάσσιων μεταφορών με αυτή των χερσαίων και την απολαβή ανάλογης υπηρεσίας.
Ενεργό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο θέμα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και Ναυτιλιακών εταιριών όπως προβλέπει και ο Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων (άρθρο 265)
Οι προτάσεις μας επικεντρώνονται στα εξής σημεία:
• Πολιτική ανάπτυξης ενός ολοκληρωμένου και ενιαίου συστήματος μεταφορών με το συντονισμό διαφορετικών μέσων μεταφοράς (πλοίο- πλοίο, πλοίο-υδροπλάνο, πλοίο ελικόπτερο κλπ.). Δημιουργία ενιαίου κέντρου λήψης αποφάσεων.
• Επαναπροσδιορισμός και επανασχεδιασμός του δικτύου Ακτοπλοϊκών Συνδέσεων, μετά από δημόσιο διάλογο και διαβούλευση, με συμμετοχή όλων των φορέων της Ύδρας. Η τοπική αυτοδιοίκηση και οι χρήστες των υπηρεσιών μεταφορών να μπορούν να συμμετέχουν στην ακτοπλοΐα είτε μέσω σχημάτων ΣΔΙΤ ή ΠΙΧ, είτε τελείως αυτόνομα, είτε μέσω των επιχειρήσεων που μπορούν να συστήνουν, και διεξαγωγή διαγωνισμών με διαφάνεια και ίση μεταχείριση.
• Ρυθμίσεις και ενεργό ρόλο του Δήμου, στους ναύλους γραμμών δημόσιας υπηρεσίας, στο πλαίσιο προγράμματος επιδότησης του εισιτηρίου, με ειδική μέριμνα για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών.
1.2 Δυνατότητα πρόσβασης σε ευρυζωνικά δίκτυα και παροχή προηγμένων τηλεματικών υπηρεσιών παντού.
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης οφείλουμε να παρέχουμε μέσω των ευρυζωνικών δικτύων επικοινωνιακές υποδομές που θα αίρουν τον αποκλεισμό των νησιών από τον υπόλοιπο κόσμο.
2. Οικονομική Ανάπτυξη. Υπηρεσίες και Υποδομές
Η ελκυστικότητα και η ιδιαιτερότητα της Ύδρας θα πρέπει να κατοχυρωθεί μέσω της απόκτησης του δικού της brand name. Αυτό σημαίνει άμεση έναρξη πιστοποίησης όλων των παραγόμενων αγαθών και παρεχόμενων υπηρεσιών στο Νησί. Παράλληλα οφείλουμε να εστιάσουμε την προσοχή μας στην Οικονομική ανάπτυξη της μονάδας της κοινωνίας, του κύτταρου πού είναι ο δημότης – επιχειρηματίας.
Πρέπει να ενισχυθούν με σχεδιασμένες ενέργειες και οι τρείς πυλώνες της οικονομίας (Κράτος-Δημόσιο-Δήμος, Ιδιωτική Οικονομία, ΜΚΟ).
2.1 Τουριστική Ανάπτυξη- Ανάπτυξη του Θεματικού Τουρισμού. Στρατηγική παρουσίασης και πώλησης πολιτισμικών και πολιτιστικών προϊόντων.
Με δεδομένο ότι τα ιδιαίτερα πολιτισμικά και πολιτιστικά στοιχεία του κάθε νησιού είναι μοναδικά - ελκυστικά θα μπορούσαν να αποτελέσουν δυνάμει «αγαθά προς πώληση». Ο Θρησκευτικός, ο Συνεδριακός, ο Φυσικός, ο Περιπατητικός, ο Αλιευτικός- Θαλάσσιος, ο Πολιτιστικός-Ιστορικός, ο Τουρισμός Υγείας, ο Ναυτιλιακός-Οικονομικός τουρισμός, είναι μορφές θεματικού τουρισμού που μπορούν να προσελκύσουν ακόμη και ιδιώτες επενδυτές και όχι μόνο τουρίστες.
2.2 Προβολή και πώληση παραδοσιακών τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Μετά την απόκτηση σχετικής πιστοποίησης (παραγωγής και τυποποίησης) τα παραδοσιακά τοπικά προϊόντα και υπηρεσίες μπορούν να προωθηθούν στην παγκόσμια και τοπική αγορά αξιοποιώντας τις σύγχρονες μεθόδους του marketing.
2.3 Αξιοποίηση του ανθρώπινου παράγοντα. Υπηρεσίες Ποιότητας.
Θέσπιση ειδικών κινήτρων για την ενίσχυση της νησιώτικης επιχειρηματικότητας. Καθιέρωση κινήτρων για την προσέλκυση και παραμονή στα νησιά εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού
Ιδιαίτερο βάρος πρέπει να δοθεί στην εκπαίδευση - επιμόρφωση κατάρτιση των μονίμων κατοίκων των νησιών ώστε να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις. Παράλληλα οφείλουμε να αξιοποιήσουμε το κάθε είδους δυναμικό (επιστημονικό- επιχειρηματικό-αθλητικό-κοινωνικό) που βρίσκεται είτε στο εξωτερικό είτε στην Πρωτεύουσα. Ειδικά οι απόδημοι είναι ένα πλήρως αναξιοποίητο μέχρι σήμερα δυναμικό.
3. Διαχείριση υδάτινων πόρων.
Απαιτείται για την Ύδρα η μελέτη του υδρολογικού της ισοζυγίου. Επισημαίνεται ότι οι μονάδες αφαλάτωσης δεν μπορούν οριστικά να λύσουν το πρόβλημα του Υδρολογικού ισοζυγίου στα νησιά, απαιτούνται υδάτινοι πόροι για Ύδρευση, πότισμα, αποχέτευση και εμπλουτισμό Υδροφόρου Ορίζοντα. Απαιτείται ολιστική προσέγγιση που θα περιλαμβάνει ακόμη και την αξιοποίηση των λυμάτων μέσω εγκατάστασης σύγχρονων βιολογικών πράσινων καινοτόμων εφαρμογών καθώς και λοιπές παρεμβάσεις (φράγματα, πεζούλες για τη συγκράτηση του νερού και εμπλουτισμό του υδροφόρου ορίζοντα)
4. Διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων καθώς και απορριμμάτων.
Απαιτείται η λήψη οριστικών αποφάσεων με σχεδιασμό 50ετίας αναφορικά με το παραπάνω θέμα (διαδικασίες ανακύκλωσης στην πηγή, περιορισμού όγκου απορριπτόμενων, αξιοποίηση αδρανών υλικών, ίσως και παραγωγή ενέργειας από την απομοριοποίησή τους κλπ). Εναλλακτική Διαχείριση Απορριμμάτων, δημιουργία ενέργειας και Οικονομικών εσόδων από τα απορρίμματα, καινοτόμες πράσινες εφαρμογές.
5. Ενεργειακή ασφάλεια.
Στόχος είναι η ενεργή συμμετοχή της Ύδρας στην καινοτόμο αξιοποίηση όλων των μορφών των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας τα οποία μπορούν να έχουν εφαρμογή στο Νησί (αιολική – ηλιακή- κυματική- γεωθερμική – βιοκαύσιμα) Στόχος η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ενεργειακή αυτονομία και αυτάρκεια της Ύδρας στη λογική της πράσινης οικονομίας και ανάπτυξης και σεβόμενοι απόλυτα το Φυσικό και Δομημένο περιβάλλον του Νησιού.
6. Υγεία – Πρόνοια
Υγειονομική θωράκιση του νησιωτικού χώρου, με σύγχρονες υγειονομικές μονάδες νησιωτικού τύπου και με τη λειτουργία αξιόπιστου συστήματος αεροδιακομιδών
7. Παιδεία – Δια βίου μάθηση.
Ικανή και αναγκαία συνθήκη για τη διατήρηση της ζωής και της ανάπτυξης στην Ύδρα. Πολύπλευρη θωράκιση της οικογένειας και του νέου με γνώσεις και εργαλεία (παιδεία- εκπαίδευση-αθλητισμός), τόσο κατά τη διάρκεια της σπουδής όσο και στην φάση επιλογής επαγγέλματος. Ο δήμος οφείλει να ενημερώνει και να χαράσσει πολιτική επαγγελματικής σταδιοδρομίας – ενημέρωση με διαφάνεια όλων των εμπλεκομένων μερών.
8. Ασφαλές φιλικό περιβάλλον για την τρίτη ηλικία, Αμεα μειονεκτικές ομάδες (μονογωνεϊκές οικογένειες, άνεργοι κλπ) προτεραιότητα απαραίτητη για την κοινωνική συνοχή του Νησιού. Η Κοινωνική φροντίδα και οι δράσεις περίθαλψης – πρόνοιας των πάρα πάνω ομάδων λειτουργεί πολλαπλασιαστικά υπέρ της τοπικής ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής του νησιού. Δημιουργία υποστηρικτικών δομών.
ΔΙΚΑΙΟΙ ΥΓΙΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.
Κρίνεται αναγκαίο την αλλαγή της κατεύθυνσης της διάθεσης των οικονομικών πόρων της Ύδρας μέσα από διάλογο με τους δημότες και τους φορείς του Νησιού. Χάραξη από κοινού με όλους τους δημότες των προτεραιοτήτων και αναγκών. Επιθετική πολιτική αύξηση εσόδων του Δήμου μέσω Κρατικών, ευρωπαϊκών ενισχύσεων και ιδιωτικών κεφαλαίων.
Επίσης:
• Άμεση Έναρξη διαβούλευσης του Δήμου για το νέο Οργανόγραμμα με ιδιαίτερη έμφαση σε ποιες νέες υπηρεσίες και υποδομές θα αναλάβει ο Δήμος μας.
• Άμεση Έναρξη διαδικασιών Πιστοποίησης του Δήμου
• Άμεση Έναρξη διαδικασιών Πρόσληψης μόνιμου προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου